miercuri, 4 decembrie 2013

Alternativa unui dialog fortuit




I.   FORTUIT -  se folosește greșit cu sensul de forțat.
      De fapt, cuvântul înseamnă întâmplător, pe neașteptate, inopinat (Atenție! – NU inopinant!!Dar veți spune păr grizonant, nu grizonat!!)
Corect: Venirea lui fortuită m-a cam deranjat, recunosc.
Greșit: Am venit la tine mai mult fortuit, pentru ca am nevoie să mă împrumuți urgent cu niște bani.


II.  ALTERNATIVĂ  -  se folosește greșit cu sensul de  o variantă, o opțiune, o posibilitate.
    Astfel, cuvântul înseamnă  posibilitate de a alege între două soluții, între două situații care se exclud.
Greșit: Am două alternative: fie plec, fie rămân.
Corect: Am doar o alternativă: fie plec la tine, fie rămân acasă.


III.  DIALOG  – Părerea, foarte des întâlnită, că dialog înseamnă conversație între două persoane, este profund eronată. De fapt, cuvântul dialog este format dintr-un prefixoid și un sufixoid – ambele de origine greacă, însemnând dia = între, peste + logos = vorbire.
     Aș vrea să semnalez faptul că, nu o dată, DEX 98, de exemplu, oferă o explicație greșită, considerând și el că dialogul se referă  la o conversație între (doar) două persoane. Nimic mai fals!
       Cu alte cuvinte, corect este: Am asistat la un dialog între patru persoane. 
       Deci dialog între două persoane NU este o structură pleonastică!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu